Slaap; is noodzakelijk om goed te kunnen functioneren.

Slapen doen wij allemaal voor de een gaat dit vanzelf en de ander heeft regelmatig moeite om in slaap te komen. Er is het nodige onderzoek gedaan naar slaap en men is er over eens dat slaap essentieel is om goed te kunnen functioneren. Slaap kent blijkbaar een aantal fasen; sluimerfase, lichte slaap, diepe slaap en de REM of droomslaap. Deze fasen vormen tezamen een cyclus die zich meerdere keren herhaald terwijl je slaapt. De eerste 3 cycli (4-5 uur) wordt als kernslaap bestempeld en bestaat voornamelijk uit diepe slaap. Er wordt gesteld dat wij gemiddeld zo 7-8 uur slaap nodig hebben en omdat dit een gemiddelde is kan de een misschien met 5-6 uur al toe terwijl de ander eerder 8-9 uur nodig heeft. Jongere mensen hebben overigens meer slaap nodig dan oudere mensen. De twee belangrijkste functies van slaap zijn:

  • Herstel en onderhoudsperiode van het lichaam en hersenen.
  • Verwerken van ervaringen.

De conclusie is dus dat slaap heel erg belangrijk is voor het goed functioneren van lichaam en geest. Mocht je moeite hebben met slapen dan kunnen onderstaande tips je misschien helpen:

  • Vermijd alcohol en cafeïne houdende dranken.
  • Zet de tv en/of computer uit, minimaal een half uur voordat je gaat slapen.
  • Ga wandelen voordat je gaat slapen.
  • Lees een paar pagina's uit een boek voordat je gaat slapen.
  • Ga voordat je gaat slapen mediteren.
  • Zorg voor een regelmatig ritme van naar bed gaan en opstaan.
  • Zorg voor een rustige, donkere slaapkamer die niet te warm en goed geventileerd is. 

PS

Of het advies uit oma's tijd om een glaasje warme melk voor het slapen gaan echt werkt is wetenschappelijk niet te onderbouwen maar probeer het gerust uit want wellicht werkt dit voor jou ook.