Levensstijl

Levensstijl of levenswijze is de manier van leven van een individu of een groep. Op deze pagina vindt je diverse artikelen die betrekking hebben op een gezonde levensstijl.

 

Het belang van slaap

 

De algemene theorie is dat slaap nodig is om het lichaam en met name onze hersenen te herstellen en te onderhouden. Gemiddeld hebben volwassenen per nacht zes tot acht uur slaap nodig maar dit is afhankelijk van de slaapkwaliteit en de geestelijke en of lichamelijke inspanningen die je gedurende die dag gedaan hebt. Een slaap tekort gedurende een langere periode kan leiden tot gezondheidsproblemen. De eerste signalen van slaaptekort zijn: vermoeidheid, humeurigheid en een verminderde concentratie. Voldoende slaap is dan ook een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Tips voor een betere nachtrust:

  • regelmaat aanhouden bij het naar bed gaan en het opstaan.
  • zorg voor een donkere slaapkamer.
  • vermijdt blauw licht voor het slapen gaan.
  • gebruik geen of matig koffie en alcohol avonds.
  • eet niet avonds laat. 
  • lees een boek voor het slapen gaan.
  • mediteer voor het slapen gaan.

 

Manage je bloedsuikerspiegel

 

Indien je bloedsuikerspiegel regelmatig te hoog is, dan kan dit uiteindelijk leiden tot diverse gezondheidsproblemen (welvaartsziekten). Door de juiste voedingskeuzes te maken kun je hier meer grip op krijgen. 

 

Goede keuzes zijn:

  • In algemene zin geldt; vermijdt suiker en producten waar suiker aan toegevoegd is.
  • Eet meer groenten.
  • Eet regelmatig magnesiumrijk voedsel zoals spinazie, broccoliavocado’s, tofu, pompoenpitten, zonnebloempitten, noten en bananen.
  • Eet minder snelle koolhydraten zoals pasta’s, rijst, aardappelen, brood, snoep, gebak, koeken, ijs.
  • Drink weinig frisdrank (ook een glas sinaasappelsap bevat veel suikers).
  • Eet regelmatig vezelrijk voedsel zoals roggebrood, havermout, fruit, peulvruchten en rauwkost.

Naast voeding helpt voldoende bewegingslaap en stress reductie bijvoorbeeld door meditatie, yogaTai Chi of Mindfulness  ook bij het beter managen van je bloedsuikerspiegel.

 

 

Het blauwe leven

 

Mensen in de blue zone (o.a. in dorpjes op Sardinië en Japan) zijn gezonder en leven langer. De verklaring hiervan is te vinden in de levensstijl van deze mensen. De overeenkomsten in levensstijl zijn:

  • regelmatig lichaamsbeweging in de natuur.
  • weinig stress.
  • maaltijden met veel groenten en weinig vlees.
  • matig alcohol gebruik.
  • sterke familiebanden en sociale contacten.

Bovenstaande zaken zijn in meer en mindere mate ook goed in te passen in woongebieden buiten deze zones maar daar dan zal je daar wel tijd en aandacht voor dienen te maken.

 

Veerkracht is key

 

Stress is iets waar iedereen in meer of mindere mate mee te maken krijgt. Het is een natuurlijk mechanisme die je helpt met het omgaan van kritische of moeilijke situaties. Helaas kun je ook teveel stress ervaren en dan gaat het tegen je werken. Om beter met stress om te gaan dien je je veerkracht verder te ontwikkelen. Dit is feitelijk je manier van denken verbeteren door o.a.:

  • Je te focussen op zaken waar je impact op hebt en de andere zaken minder aandacht te geven.
  • Je zelfkennis te vergroten.
  • Je problemen niet op te kroppen.
  • Uiting te geven aan je emoties.
  • Doelen voor jezelf te formuleren.
  • Op tijd een rustmoment te nemen.
  • Durf nee te zeggen tegen anderen en ja tegen jezelf.

Door met bovenstaande punten aan de slag te gaan, zal je beter met stress leren om te gaan. Het zijn vaardigheden die je verder bij jezelf kunt ontwikkelen maar dit vergt wel de nodige tijd omdat veel zaken ingesleten zijn en je feitelijk onbewust doet. Het is dus zaak dat jij je bewust wordt hoe je denkt en reageert op bepaalde situaties waar je stress van krijgt. Verder is het van belang dat je gezond eet, voldoende slaapt en beweegt.

Het belang van goede sociale contacten
 
De mens heeft in barre tijden kunnen overleven door groepen te vormen. In je eentje was je als mens kansloos in een ruige gevaarlijke omgeving vol met roofdieren die veel groter en sterker waren. Wij zijn dan ook geprogrammeerd om bij een groep te willen horen. Dit is een onderdeel van je oerinstinct om te overleven. Wanneer je buitengesloten werd was je in gevaar. Ondanks dat wij niet meer zo gauw in aanraking zullen komen met wilde roofdieren hebben wij nog steeds een sterke behoefte om bij een groep te horen. Wanneer wij nu buitengesloten worden, dan ervaren wij stress
Sociale contacten zijn belangrijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Eenzame mensen hebben vaker een hoge bloeddruk en krijgen vaker te maken met kanker, hart- en vaatziekten, depressies en dementie. Het is dan ook verstandig om een sociaal netwerk op te bouwen en te onderhouden. Als je werkt zorg dan dat je goede relaties opbouwt met je collega’s want die zie en spreek je meestal vaker dan sommige vrienden en familieleden. Goede werkrelaties zullen ook helpen om werk gerelateerde stress te reduceren.

 

Lopen als medicijn

 

Langdurig zitten is niet goed voor de gezondheid. Je spieren zijn dan langdurig inactief en maar al te vaak hebben mensen geen goede zithouding. Dit kan tot gezondheidsklachten leiden en het risico op hart- en vaatziekten sterk verhogen. Zit niet meer dan 1 uur achter je bureau of computer. Lopen is een geweldig “medicijn” tegen een zittend bestaan.

 

Dus wandel elke dag tenminste voor 30 minuten het liefst met een stevig wandeltempo zodat je spieren, hart en longen aan het werk gezet worden. Wellicht is het een goed plan om met een stappenteller te werken, zodat jezelf een doel stelt om elke dag een minimaal aantal stappen te zetten. Lopen heeft soms ook nog anderen positieve bijwerkingen  zoals stress verlagend, verbetering van je concentratie, beter kunnen slapen en een fitter gevoel.

 

Gezonde leefstijl tegen kanker

 

Volgens een inschatting van De World Health Organization kan 30 tot 50 procent van de gevallen kanker voorkomen worden door gezondere keuzes te maken in onze leefstijl. Hierbij wordt gedacht aan: niet roken, gezond eten, voldoende bewegen, geen of heel matig alcohol drinken, streven naar een gezond gewicht en verbranding door de zon voorkomen. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat niet alle kankersoorten evenveel beïnvloed worden door onze leefstijl. Hersentumoren en leukemie hebben bijvoorbeeld waarschijnlijk weinig met leefstijl te maken.

 

Het voorkomen van overgewicht, met name rondom de taille, wordt momenteel als belangrijkste leefstijl regel gezien. Voldoende bewegen en het zorgdragen voor een goede spiermassa is ook belangrijk. Gezond eten dus; meer groenten en fruit  en minder rood vlees en weinig alcohol.  Deze leefregels zijn niet echt vernieuwend en bij de meeste mensen inmiddels bekend. Het probleem is om ze daadwerkelijk op te volgen want het is zo gemakkelijk om ze te negeren.

  

Een gezonde leefstijl is geen garantie tegen kanker maar verkleint de kans wel aanzienlijk.


Leefstijlgeneeskunde

 

Er komt steeds meer aandacht voor leefstijlgeneeskunde, waar het draait om het voorkomen en behandelen van leefstijl gerelateerde aandoeningen door middel van leefstijlinterventies. Met leefstijlinterventies wordt een gezonde leefstijl en gezonde voeding bedoelt. 

 

Onze leefstijl speelt een belangrijke rol bij veel welvaartsziekten, zoals overgewicht, diabetes type 2, kanker, hart- en vaatziekten. Deze ziektes worden door artsen vaak alleen nog maar behandeld met medicijnen terwijl er vaak beter, samen met de patiënt, naar de leefstijl gekeken kan worden. Als de leefstijl namelijk niet veranderd, dan wordt door de medicijnen de ziekte feitelijk in stand gehouden. Met medicijnen worden de symptomen onderdrukt maar de oorzaak (=leefstijl) wordt niet aangepakt of weggenomen. In de opleiding tot arts, die ook wel medicijnen wordt genoemd, is van oudsher weinig aandacht voor leefstijlgeneeskunde maar gelukkig is dit aan het veranderen.

 

Kun jij ook 100 worden?

 

Uit onderzoek naar 100 jarigen kwam overtuigend naar voren dat oud worden niet alleen door onze genen bepaald wordt. Er zijn sterke aanwijzingen dat gezond oud worden voor een belangrijk deel bepaald wordt door onze levenswijze en karakter eigenschappen. Dat is goed nieuws, want dat betekent dat wij dus niet alleen afhankelijk zijn van onze genen maar dat wij dus aan onze gezondheid kunnen werken.

 

Bij veel 100 jarige zie je onderstaande karaktereigenschappen terug:

 

• Gemakkelijk in omgang.

• Optimistisch.

• Houden van lachen.

• Zijn geïnteresseerd in andere mensen en maken gemakkelijk contact.

 

Wanneer je dus oud wilt worden, is het goed om bovenstaande karaktereigenschappen verder te ontwikkelen. Verder is het aan te bevelen om onderstaande punten in je levenswijze op te nemen:

 

• Relativeer negatieve zaken door jezelf af te vragen of dit over 10 jaar nog wat uitmaakt.

• Leer om nee te zeggen en niet overal ja op te zeggen waardoor je het altijd te druk hebt.

• Wees dankbaar voor elke dag die je hebt.

• Zorg dat je elke dag voldoende beweegt.

• Voel jezelf jonger dan je leeftijd.

• Maak regelmatig nieuwe vrienden.

• Spendeer regelmatig tijd met kinderen of jonge mensen.

• Kijk naar komedies.

 

Mensen die zich jonger voelen, leven langer

 

Onderzoek wees uit dat mensen die zich jonger dan hun leeftijd voelden langer leefden dan degenen die zich net zo oud als hun leeftijd voelde of ouder. Wetenschappers weten niet precies wat de oorzaak is maar er is in ieder geval een link tussen persoonlijkheid en ouder worden.

 

Uit een nieuw onderzoek kwam naar voren dat er twee hoofdkenmerken zijn die mensen helpen een langer leven te leiden: consciëntieusheid (is de mate waarin een persoon georganiseerd en doelgericht te werk gaat) en optimisme. Mensen met beide eigenschappen hebben waarschijnlijk meer de wil om het goede te doen om een gezonde levensstijl te leiden die hen lang gezond houdt.

 

Gezond ouder worden kan dus een self-fulfilling prophecy worden; als je denkt dat je jonger bent, dan wordt je ouder.

 

Het belang van humor
 
Uit onderzoek blijkt overduidelijk dat humor een belangrijke vaardigheid is. Een goed gevoel voor humor kan je algemene levenskwaliteit verbeteren. Mensen met een goed ontwikkeld gevoel voor humor hebben over het algemeen voldoende zelfvertrouwen en zijn goed in sociale interacties. Doordat mensen met humor regelmatig lachen zullen zij een beter kunnen omgaan met stressvolle situaties. Lachen is gezond en humor en lachen gaan natuurlijk hand in hand. Zo kan humor en lachen je immuunsysteem versterken.
Als je gevoel voor humor niet zo sterk ontwikkeld is, zorg dan dat je met mensen omgaat die grappig zijn en veel humor gebruiken. Als anderen lachen dan werkt dat aanstekelijk. Neem jezelf ook niet te serieus, lach eens om jezelf. Deel je ongemakkelijke momenten met anderen en lach er samen over.

 

Zelftherapie

 

Steeds meer mensen krijgen te maken met psychische klachten. Soms zo erg dat er gesproken wordt over een burn-out. Met deze klachten kun je bij de huisarts terecht. Als de klachten nog mild zijn, dan is zelftherapie misschien een optie. Hiervoor bestaan heel veel mogelijkheden. Hieronder vindt je enkele suggesties:

Als je internet raadpleeg, dan zul je van bovenstaande zaken veel kunnen terugvinden. Je kunt kiezen voor zelfstudie of voor een cursus. Blijf in ieder geval niet rondlopen met je klachten maar praat er met je naasten over en onderneem actie.

 

Muziek als therapie.

 

Het luisteren naar muziek kan positieve effecten hebben en in diverse therapieën wordt hiervan gebruik gemaakt. Veel mensen ervaren een verlaging van hun stressgevoelens bij het luisteren naar hun favoriete muziek. Tevens kunnen pijngevoelens verminderen. Wetenschappelijke onderzoeken die dit in voldoende mate onderbouwen zijn er echter niet en daarom zal je huisarts muziek ook niet als medicijn voorschrijven. Maar een voordeel hiervan is dat je dus ook niet naar de apotheek hoeft en het zelf kan uitproberen. Zover bekend heeft het luisteren naar je favoriete muziek geen negatieve bijwerkingen zolang je de muziek maar niet te hard zet.

 

Vitamine P

 

Vitamine P is vitamine Positiviteit. Volgens Chiel van der Linden is het een voedingsstof die vrijkomt als we vrolijk zijn, lachen, samenzijn, werken, succes hebben, lekker eten, sporten, goed slapen, enzovoort. 

 

Er zijn drie manieren om vitamine P binnen te krijgen: 

  1. We kunnen zelf dingen doen, waardoor we vitamine P aanmaken. We kunnen er elke dag voor zorgen dat we positiviteit ervaren. Door de dagelijkse grote en kleine dingen: contact met mensen, dankbaarheid, bewegen, zingen, wandelen, werken, hobbyen, lezen en ga zo maar door.
  2. We kunnen vitamine P innemen. Het zit in onze voeding. Letterlijk in wat we eten en drinken: consumeren we met tijd en aandacht dingen die met liefde zijn bereid, die gezond zijn, die prettig smaken en ogen, in gezonde hoeveelheden? Voed je je lichaam gezond en op een prettige manier? Met voeding kan ook gesproken worden over geestelijke voeding: wat we tot ons nemen, wat we lezen, wat we horen, waar we naar kijken, wat we denken. Met wie brengen we tijd door en waar hebben we het over? Welke informatie nemen we tot ons, via welke kanalen? In alle media, contacten, gesprekken en mensen zit potentieel vitamine P.
  3. De derde vitamine P bron ontstaat bij delen. Vitamine P groeit als je het deelt. Delen = vermenigvuldigen. De energie spiraalt omhoog in pure overvloed. Zo zijn wij elkaars vitaminebron.  Positiviteit is een ‘wij’, een collectieve energie. Ik ben jouw vitamine, jij die van mij. En jij en ik zijn vitamine voor de mensen om ons heen. Daarom is het zo leuk om samen te werken, om een organisatie te zijn, een team, een groep. 

Meer informatie over vitamine P vindt je op: https://www.multiplyhappiness.nl/

 

 

Van stress wordt je dik

 

Stress heeft bij het merendeel van de mensen een negatief effect op het gewicht. Slechts een klein percentage van de mensen gaan minder eten als gevolg van (chronische) stress. De meeste mensen gaan meer eten door stress en er wordt dan ook vaker gekozen voor ongezond en vet eten. Het lijkt erop dat het (stress) hormoon cortisol ook een belangrijke rol hierbij speelt. Door het verstoorde cortisol niveau, gaat het lichaam meer vet opslaan. Uit onderzoek bleek dat mensen die veel stress op hun werk ervaarden en niet tevreden met hun baan waren een hogere BMI hadden, dan mensen die weinig stress ervaarden en tevreden met hun baan waren. Problemen in je relatie of financiële problemen zijn ook vaak de oorzaak van stress. 

 

Overgewicht kan dus ook een kwestie van teveel stress zijn. Kijk dus niet alleen naar je voeding en of je wel voldoende beweegt maar ga ook na of je jezelf niet veel te veel druk maakt. Als dit het geval is, denk dan aan die zin “maak je niet dik (druk), dun is de mode”.

 

Tegen jezelf praten: een goede therapeutische oefening

 

Wij voeren allemaal dagelijks innerlijke dialogen maar hardop tegen onszelf praten wordt vaak als vreemd gezien. Toch zal iedereen dit wel eens gedaan hebben meestal in een situatie die niet ging zoals verwacht of als je een fout maakte. Volgens veel psychologen is tegen jezelf praten goed voor je geestelijk welzijn.

 

Een goed gesprek met jezelf verbetert je intellectueel vermogen en helpt je om beter om te gaan met je emoties. Het is dan wel belangrijk om je negatieve innerlijke zelfgesprekken te beheersen en op een eerlijke en positieve manier met jezelf te communiceren.  Op die manier is tegen jezelf praten een positieve therapeutische zelfhulp methode. Verschillende psychologen adviseren dan ook om dagelijks, liefst hardop, een goed gesprek met jezelf te hebben.