Suiker; je krijgt er gauw teveel van binnen.

Suiker is een energiebron voor je lichaam, de glucose uit suikers wordt opgenomen in je bloed en kun je zien als brandstof voor je lichaam. Teveel suiker is niet goed voor je lichaam. Enkele belangrijke nadelen van teveel suiker tot je te nemen zijn:

  • Suiker heeft een verslavend effect. Als je veel suikers tot je neemt, dan krijg je wel een verzadigd gevoel maar je krijgt onvoldoende voedingsstoffen binnen. Dit kan leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn en maag en darmklachten. en uiteindelijk tot grotere gezondheidsklachten.
  • Teveel suiker leidt tot aanmaak van vetten en een toename van gewicht.
  • Suiker is slecht voor je gebit omdat de bacteriën in je mond suiker omzetten in zuren dat je tandglazuur aantast.
  • Groter risico op diabetes 2 doordat je bloedsuikerregeling verstoord kan raken.

In bijna alle voorbewerkte etenswaren en (fris)dranken zit (te) veel suiker. Geen suiker meer in je koffie of thee gebruiken is een goed begin maar je zult met alle zaken die je uit de supermarkt haalt alert dienen te zien. Lees de etiketten er maar op na want er zitten veel verborgen suikers in al die kant- en klare producten die wij in de supermarkt kopen. Dus bijvoorbeeld niet alleen in taarten, toetjes, chocolade of snoepjes maar ook in vruchtensappen, soepen en sauzen. 

 

PS

Eet bewust en controleer de etiketten van bewerkten etenswaren. Wist je bijvoorbeeld dat een portie doperwten (200 gram) 4% suikers en 13% zout bevat?