Berichten van internet over gezondheid

 

Tegen jezelf praten: een goede therapeutische oefening

 

Wij voeren allemaal dagelijks innerlijke dialogen maar hardop tegen onszelf praten wordt vaak als vreemd gezien. Toch zal iedereen dit wel eens gedaan hebben meestal in een situatie die niet ging zoals verwacht of als je een fout maakte. Volgens veel psychologen is tegen jezelf praten goed voor je geestelijk welzijn.

 

Een goed gesprek met jezelf verbetert je intellectueel vermogen en helpt je om beter om te gaan met je emoties. Het is dan wel belangrijk om je negatieve innerlijke zelfgesprekken te beheersen en op een eerlijke en positieve manier met jezelf te communiceren.  Op die manier is tegen jezelf praten een positieve therapeutische zelfhulp methode. Verschillende psychologen adviseren dan ook om dagelijks, liefst hardop, een goed gesprek met jezelf te hebben.

 

Thee met honing tegen een zere keel

 

Het toevoegen van honing aan je thee  kan helpen om een zere keel te verzachten. Honing heeft antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen die de genezing versnelt.  Je kunt dan het beste Kamille thee gebruiken, vanwege de ontstekingsremmende en anti oxiderende eigenschappen. Pepermuntthee is ook een goede keuze, vanwege de gelijkenis met menthol. 

 

Als uw keelpijn erg pijnlijk is en er spraken is van koorts of gezwollen klieren, dan kunt u een bacteriële infectie hebben. Het is dan verstandig om een arts raadplegen.

 

 

Is suiker verslavend?

 

Volgens sommige wetenschappers is suiker is geen verslavende drug in strikte zin omdat er geen sprake is van het opbouwen van een tolerantie en van ernstige onthoudingsverschijnselen. Maar suiker activeert, net als drugs,  het beloningscentrum in je hersenen. Uit onderzoek van het Academisch Medisch Centrum met ratten blijkt dat suikers het brein op dezelfde manier beïnvloeden als verdovende middelen. Onze hersenen veranderen, waardoor het systeem dat reguleert hoeveel eten we nodig hebben minder actief wordt.

 

Verslaafd zijn aan suiker is iets wat mensen echter niet graag toegeven. Net als andere verslavingen wordt het vergoelijkt en zeggen wij tegen ons zelf dat het allemaal wel meevalt. Daarnaast schamen mensen zich voor hun eet- en snoepbuien. Wie iets zoets eet, krijgt als het ware een suikershot en voelt zich gelijk beter, door de dopamine die het lichaam aanmaakt. Tegelijkertijd maakt het lichaam een heleboel insuline aan om de suiker te verwerken. De suikerspiegel duikt weer naar beneden. Er ontstaat opnieuw trek in iets zoet. Het blijft dan ook vaak niet bij één snoepje of één stukje chocolade, want voordat je het weet heb je de zak snoep leeg of is de reep chocolade op.

 

Bijna iedereen krijgt te veel suiker binnen. Dit komt omdat meer dan 80 procent van de ingenomen suiker verstopt zit in allerlei bewerkte en voorverpakte voedingsmiddelen. Lees de etiketten op de verpakkingen maar eens zorgvuldig. Let wel op dat de aanduidingen van suiker niet eenduidig zijn. Enkele verschillende benamingen voor suiker zijn: kandij, glucosestroop, fructose-stroop, dextrose, sacharose, sucrose en melasse stroop.

 


 

Voedsel voor het brein

 

Onze hersenen gebruiken zo’n 20% van alle energie in het lichaam. Die energie haal je uit je voeding en daarnaast hebben je hersencellen o.a. vitaminen en mineralen nodig als bouwstoffen. De belangrijkste voedingsstoffen voor je brein zijn: 

  1. Omega-3 vetzuren; zij verbeteren de cognitieve functies van het brein. Je vindt deze voedingsstoffen in vette vis, zeevruchten, walnoten en zeewier.
  2. Flavonoïden; zij bevorderen de aanmaak van bloedvaten en zorgen zo voor meer bloedtoevoer naar de hersenen. Deze voedingsstoffen vindt je in cacaobonen, groene thee, citrusvruchten, rode wijn en pure chocolade.
  3. Foliumzuur en folaat zijn vormen van vitamine B11; een essentiële vitamine voor het goed functioneren van ons brein. Deze voedingsstoffen haal je uit groene bladgroeten, sinaasappels en gist.
  4. Antioxidanten; maken de vrije radicalen, die zorgen voor oxidatie schade aan de celwanden, onschadelijk. Deze voedingsstoffen haal je uit bessen, aardbeien, kiwi’s en citrusvruchten.

Een boodschappenlijstje van voedsel voor het brein kan er dus bijvoorbeeld als volgt uitzien:

  • Zalm of haring
  • Walnoten
  • Spinazie
  • Bosbessen
  • Kiwi’s
  • Sinaasappels
  • Pure chocolade
  • Rode wijn
  • Watermeloen
  • Avocado
  • Zeewier

 

Met gezonde sterke spieren heb je minder complicaties na een operatie

 

Uit een promotie onderzoek bleek dat patiënten met een lage spiermassa na een operatie meer complicaties ontwikkelen, minder snel opknappen en een grotere kans hebben om te overlijden na de ingreep. In het onderzoek werd er gekeken naar de buik- en rugspieren, welke een goede indicatie geven over de ontwikkeling van de gehele spiermassa. Hoe minder goed ontwikkeld die spieren zijn, hoe slechter de condities is.

 

De conclusie uit het onderzoek was helder; voldoende beweging, gezonde voeding en een goede spiermassa zijn dus niet alleen belangrijk om gezond te blijven, maar ook om beter bestand te zijn tegen ziekten. Als de spiermassa van een patiënt te laag is, dan is het goed om de patiënt aan te moedigen om de spiermassa te versterken.

 

Zout minderen door pittige kruiden te gebruiken 

 

Uit een onderzoek bleek dat mensen die regelmatig gekruid voedsel eten 2,5 gram minder zout per dag consumeren in vergelijking met mensen die doorgaans geen pittige kruiden gebruiken. Ze hadden ook een lagere bloeddruk. Blijkbaar neemt door het gebruik van pittige kruiden de behoefte aan zout als smaakmaker af. 

 

Als je pittige pepers wilt gebruiken maar je hebt hier nog weinig ervaring mee start dan met de mildere soorten. Als het te scherp voor je is, dan kun je de smaakpapillen kalmeren door de pittige kruiden te koppelen aan gezonde vetten van bijvoorbeeld avocado’s en noten. Deze helpen om de chemische stof af te breken die de scherpe en hete sensatie veroorzaken.

 


 

Tomaten kunnen longschade door roken herstellen

 

Onderzoekers hebben ontdekt dat deze voedingsmiddelen de longfunctie bij ex-rokers kunnen herstellen en dat de longfunctie bij alle volwassenen afneemt.

 

Elk jaar probeert ongeveer 55 procent van alle volwassen rokers te stoppen met roken. Stoppen met roken vermindert op dramatische wijze het risico op ziekte, waaronder longziekten zoals chronische obstructieve longziekte (COPD) en longkanker, evenals vroege dood. De longen beginnen te genezen zodra het roken is gestopt, echter de longverbetering gaat geleidelijk en kan vele jaren duren. Bovendien neemt stoppen met roken alleen niet volledig het risico op het ontwikkelen van een aan roken gerelateerde longziekte weg.

 

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat een dieet rijk aan fruit en groenten het risico op COPD bij huidige en ex-rokers kan verminderen. In feite was elke extra dagelijkse portie gekoppeld aan een 4-8 procent lager risico. De nieuwe studie gaat nog een stap verder en suggereert dat het consumeren van een dieet met veel fruit en groenten - met name tomaten en appels - de afname van de longfunctie onder ex-rokers over de duur van 10 jaar vertraagt.

Deze bevinding suggereert dat er bepaalde componenten in verse tomaten en appels kunnen zijn die helpen bij het herstellen van de longschade die het gevolg is van roken. Bovendien werd een langzamere verslechtering van de longfunctie waargenomen bij alle volwassenen in de studie die een tomatenrijk dieet aten - inclusief diegenen die nooit hadden gerookt.

 

Het verband tussen voeding en longfunctie was het meest uitgesproken bij ex-rokers. Toen het volume lucht dat ze konden inademen werd gemeten, hadden ex-rokers die een tomaat- en fruitrijk dieet gebruikten ongeveer 80 milliliter langzamer achteruitgang van de longfunctie gedurende 10 jaar. Dit geeft aan dat specifieke voedingsstoffen een rol kunnen spelen bij het genezen van de schade veroorzaakt door roken.

 

 

Mensen die zich jonger voelen, leven langer

 

Onderzoek wees uit dat mensen die zich jonger dan hun leeftijd voelden langer leefden dan degenen die zich net zo oud als hun leeftijd voelde of ouder. Wetenschappers weten niet precies wat de oorzaak is maar er is in ieder geval een link tussen persoonlijkheid en ouder worden.

 

Uit een nieuw onderzoek kwam naar voren dat er twee hoofdkenmerken zijn die mensen helpen een langer leven te leiden: consciëntieusheid (is de mate waarin een persoon georganiseerd en doelgericht te werk gaat) en optimisme. Mensen met beide eigenschappen hebben waarschijnlijk meer de wil om het goede te doen om een gezonde levensstijl te leiden die hen lang gezond houdt.

 

Gezond ouder worden kan dus een self-fulfilling prophecy worden; als je denkt dat je jonger bent, dan wordt je ouder.

 

 

 

Is kaas gezond?

 

Kaas bevat enkele belangrijke voedingsstoffen, waaronder calcium en eiwitten, samen met vitamine B12 en zink. Maar dit maakt kaas nog niet gezond want het bevat zout (vooral oude kaas) en vetten waardoor er veel calorieën in zitten. Zachtere kazen hebben meestal minder calorieën dan harde kazen. Als het gaat om het vetgehalte, zijn sommige kazen lichter dan andere;  hoe hoger het vet, hoe hoger de calorieën. Bij het eten van harde kaas wordt relatief veel speeksel geproduceerd, waardoor je mond minder zuur wordt en je tanden minder vatbaar zijn voor gaatjes, dus dat is een positief bijeffect.

 

Conclusie:

Kaas bevat belangrijke voedingsstoffen maar vanwege de vele calorieën en het hoge natrium gehalte dien je het met mate te consumeren.

 

Mediterraan dieet kan dementie voorkomen

 

McEvoy's onderzocht de eetgewoonten van bijna 6000 oudere Amerikanen met een gemiddelde leeftijd van 68 jaar. Na correctie voor leeftijd, geslacht, ras, laag opleidingsniveau en leefstijl- en gezondheidsproblemen (zoals obesitas, diabetes, depressie, roken en lichamelijke inactiviteit) ontdekten  de onderzoekers dat diegenen die het MIND of mediterraan dieet volgden een 30% tot 35% lager risico hadden op cognitieve stoornissen. Hoe meer mensen op die voeding bleven, zei McEvoy, hoe beter ze cognitief hebben gefunctioneerd. Degenen die marginaal het dieet volgden, profiteerden ook, maar met een veel kleinere marge. Ze hadden 18% minder kans op tekenen van cognitieve stoornissen.

 

Wat zijn de mediterrane en MIND-diëten?

 

Het dieet is eenvoudig; plantaardig koken, waarbij het merendeel van elke maaltijd gericht is op groenten en fruit, volle granen, bonen en zaden, met een paar noten en een nadruk op extra zuivere olijfolie. Geraffineerde suiker en andere vetten dan olijfolie, zoals boter, worden zelden of helemaal niet geconsumeerd. Vlees wordt ook nauwelijks geconsumeerd, soms een klein beetje om het gerecht smaak te geven. In plaats daarvan kunnen maaltijden eieren, zuivel en gevogelte omvatten, maar in veel kleinere porties dan in het traditionele westerse dieet.  Ze voegen ook minstens drie porties bonen, twee of meer porties bessen, porties kip of kalkoen en een keer vis per week toe en ze drinken een glas wijn per dag.